Ψηφιακό χάος το νέο σχολείο

Έκπληκτοι όλοι παρακολουθήσαμε πριν λίγες εβδομάδες την παρουσίαση του σχεδίου για το νέο λύκειο που θα ισχύσει - αν ψηφιστεί - από τους μαθητές που θα φοιτήσουν φέτος στην Α' Λυκείου.

Από το νέο σχέδιο αυτό απουσίαζε το οποιοδήποτε μάθημα πληροφορικής, με εξαίρεση το μάθημα επιλογής «Εφαρμογές Πληροφορικής» στην πρώτη λυκείου! Με λίγα λόγια το μάθημα του προγραμματισμού (Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον), το οποίο αποτελεί μέχρι σήμερα ένα πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα, δεν υπάρχει πλέον στο πρόγραμμα για το νέο λύκειο!
Πολλά έχουν ακουστεί από εκείνη την ημέρα. Οι αντιδράσεις από καθηγητές, γονείς, μαθητές, πολιτικούς και ακαδημαϊκούς είναι ηχηρές και προσωπικά θεωρώ αδύνατον στο τελικό πρόγραμμα του νέου λυκείου να μην υπάρχει το μάθημα της πληροφορικής, τουλάχιστον στην μορφή που έχει τώρα αν όχι αναβαθμισμένο.

Παρ' όλα αυτά είναι κανείς να αναρωτιέται το τι οδήγησε τους ανθρώπους αυτούς σε μία τόσο αστεία απόφαση. Αυτό θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε σε αυτό το άρθρο.




Αμάθεια

Δεν θα αναφερθώ σε θεωρίες συνωμοσίας  (oι οποίες ανθίζουν γύρω από το θέμα). Η απάντηση στο ερώτημα είναι πολύ πιο απλή και μπορεί να συνοψιστεί εύκολα στην λέξη «αμάθεια». 
Από τις πολιτικές συζητήσεις που έχουν γίνει αυτές τις μέρες είναι παραπάνω από προφανές ότι οι άνθρωποι αυτοί δεν έχουν ιδέα τι καταργούν
Είναι όλοι τους  τεχνολογικά αναλφάβητοι θεωρητικοί που δεν έχουν καμία ιδέα για το τι είναι η πληροφορική.

Το βίντεο που ακολουθεί αποδεικνύει περίτρανα  την διαπίστωση αυτή.




ECDL και what the fuck? 

Όπως είδατε ,ενώ αρχικά ο υφυπουργός παιδείας λέει πως η επιστήμη την πληροφορικής είναι πολύ σημαντική και τελικά θα μπει στο πρόγραμμα, στην συνέχεια όταν γίνεται από τον παρουσιαστή αυτονόητη  διαπίστωση ότι τα μαθήματα στα οποία εξετάζονται οι μαθητές πρέπει να συνάδουν με την σχολή που θα εισαχθούν, ο κύριος υφυπουργός αναφέρεται στις "πιστοποιήσεις για υπολογιστές που θα δίνονται μέσα από τα σχολεία" στην Γ' Γυμνασίου. 

Και εδώ είναι η απόδειξη για την αμάθειά τους...
Τι σχέση έχει η επιστήμη της πληροφορικής με  την πιστοποίηση για ικανότητα χρήσης  του word και του excel που θα παίρνουν οι μαθητές;
H απάντηση είναι φυσικά, ότι δεν έχουν καμία σχέση. 
Αλλά μιας και είμαι σίγουρος ότι η απάντηση αυτή δεν είναι και τόσο προφανής για αυτούς που ασχολούνται με τον σχεδιασμό του νέου λυκείου ακολουθεί ένα μικρό μάθημα, προς όλους εσάς που αρνείστε να καταλάβετε το τι είναι η πληροφορική. 

(Αν είστε κάποιος που έχει ασχοληθεί έστω και ένα λεπτό με την πληροφορική,  μπορείτε να παρακάμψετε την επόμενη παράγραφο).

Πληροφορι...τι?

Ας αρχίσουμε από των εκ wikipedia ορισμό:
Πληροφορική ή επιστήμη υπολογιστών ονομάζεται η θετική και εφαρμοσμένη επιστήμη η οποία ερευνά τα θεωρητικά θεμέλια και τη φύση των πληροφοριών, των αλγορίθμων και των υπολογισμών, καθώς και τις τεχνολογικές εφαρμογές τους σε αυτοματοποιημένα υπολογιστικά συστήματα, από τη σκοπιά της σχεδίασης, της ανάπτυξης, της υλοποίησης, της διερεύνησης, της ανάλυσης και της προδιαγραφής τους.
Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Σημαίνει ότι αυτός που ασχολείται με την επιστήμη της πληροφορικής ασχολείται με πράγματα όπως οι αλγόριθμοι, ο προγραμματισμός, η σχεδίαση υλικού, ο αυτοματισμός κτλ. Είναι η επιστήμη που χρησιμοποιώντας κατά κόρων τα μαθηματικά και την φυσική  παράγει τεχνολογία και βελτιώνει τις ζωές μας. 

Κάποιος που ασχολείται με αυτή την επιστήμη μπορεί να είναι προγραμματιστής του τελευταίου super wow app που κατέβασες στο κινητό σου ή να ανήκει στην ομάδα προγραμματιστών που ανέπτυξε το πρόγραμμα που χρησιμοποιείς για να διαβάσεις αυτό το κείμενο (browser), μπορεί να είναι σχεδιαστής του επεξεργαστή ο οποίος δουλεύει στην συσκευή σου αυτή την στιγμή  και πάρα πολλά ακόμα.
Θέλω να καταλήξω στο ότι εσύ που αυτή τη στιγμή χρησιμοποιείς ένα τεχνολογικό προϊόν (είτε αυτό είναι υλικό είτε λογισμικό) δεν έχεις καμία, μα καμία σχέση με την επιστήμη της πληροφορικής. ---  Σωστά? 
-Σωστά!
Είσαι ένας απλώς χρήστης! Τέλεια;
-Τέλεια!

Τότε γιατί βγαίνεις και μου λες ότι «κοίτα, καταργούμε τον προγραμματισμό από την τρίτη Λυκείου, αλλά...κρατήσου...θα μαθαίνουμε word, excel και powerpoint στην Γ' Γυμνασίου και...κρατήσου γερά... θα δίνουμε και πιστοποίηση!!!!!!!!!» ?   





Κάποιος που ξέρει να χρησιμοποιεί ένα κομπιουτεράκι δεν σημαίνει ότι γνωρίζει μαθηματικά, όπως ούτε όταν κάποιος ξέρει να αναβοσβήνει τα φώτα του σπιτιού του δεν σημαίνει ότι ξέρει φυσική. 
Άλλο χρησιμοποιώ και άλλο δημιουργώ!



Σε καμία περίπτωση δεν λέω πως οι βασικές γνώσεις για την χρήση υπολογιστών δεν πρέπει να υπάρχουν στα σχολεία. Ίσα ίσα από το δημοτικό κι όλας  όλοι οι μαθητές μιας χώρας που σέβεται τον εαυτό της,  πρέπει να είναι εκπαιδευμένοι στην χρήση υπολογιστών, μιας και αυτό είναι κάτι που θα τους χρειαστεί ότι και να κάνουν στο μέλλον. Αυτό όμως δεν είναι πληροφορική. Αυτό είναι «εφαρμογές υπολογιστών» και πρέπει να γίνεται στο δημοτικό και στις αρχές του γυμνασίου. Από εκεί και πέρα οι μαθητές πρέπει ναι εισάγονται  στην αλγοριθμική σκέψη, στην υλοποίηση εφαρμογών και σε μια βασική γνώση για το πως δουλεύουν όλα αυτά τα «μαραφέτια» που έχω δίπλα μου όλη μέρα.   




ECDL και what the fuck part 2? 

Η «πιστοποίηση για γνώση υπολογιστών» μέσα στο σχολείο ήταν κάτι που είχε προταθεί και παλαιότερα (2011), αλλά απ' ότι φαίνεται ήρθε η ώρα να υλοποιηθεί. Μια τέτοια κίνηση δεν μπορεί να έχει αρνητικά σχόλια από την κοινωνία μιας και πολλοί μαθητές πλήρωναν αδρά για σε ιδιώτες για να αποκτήσουν τέτοια πιστοποιητικά. 
Παρ' ότι κανείς δεν έχει εξηγήσει αναλυτικά μέχρι τώρα το τι ακριβώς θα εξετάζετε για την απόκτηση αυτών των πιστοποιητικών όλοι εικάζουμε πως θα έχει να κάνει στην βασική χρήση του λειτουργικού συστήματος στην miscrosoft και κάποιων εφαρμογών γραφείου, με λίγα λόγια κλειστό λογισμικό όπως ακριβώς γινόταν μέχρι σήμερα στους ιδιώτες. 

Αυτό από μόνο του προκαλεί ανησυχία.

Το κλειστό λογισμικό δεν θα πρέπει να έχει θέση στα σχολεία, όπως άλλωστε συμβαίνει σε πολλές χώρες του κόσμου. Όπως εξηγεί και ο Richard Stallman κλειστό λογισμικό δεν συνάδει με τους στόχους του σχολείου και γενικότερα της εκπαίδευσης.

"Τα σχολεία έχουν να επιτελέσουν μία κοινωνική αποστολή: να διδάσκουν στους μαθητές να είναι πολίτες μίας ισχυρής, ικανής, ανεξάρτητης, συνεργατικής και ελεύθερης κοινωνίας. Πρέπει να ενθαρρύνουν τη χρήση του ελεύθερου λογισμικού με τον ίδιο τρόπο που ενθαρρύνουν και την ανακύκλωση. Εάν τα σχολεία διδάσκουν στους μαθητές το ελεύθερο λογισμικό, τότε οι μαθητές θα τείνουν να το χρησιμοποιούν και μετά την αποφοίτηση τους. Αυτό θα βοηθήσει την κοινωνία, στο σύνολό της, να αποδράσει από την κυριαρχία (και τη χειραγώγηση) των πολυεθνικών εταιρειών.
Εκείνο που τα σχολεία θα πρέπει να αρνηθούν είναι να διδάσκουν την εξάρτηση. Αυτές οι εταιρείες προσφέρουν δωρεάν δείγματα λογισμικού στα σχολεία για τους ίδιους λόγους που οι εταιρείες παραγωγής τσιγάρων διανέμουν δωρεάν τσιγάρα στους ανήλικους: ώστε να εθιστούν τα παιδιά σε αυτά . {...}
Το ελεύθερο λογισμικό επιτρέπει στους μαθητές να μάθουν πώς λειτουργεί το λογισμικό. Μερικοί μαθητές, όταν φθάσουν στην εφηβεία, θέλουν να μάθουν τα πάντα για τον υπολογιστή τους και το λογισμικό του. Νοιώθουν μια έντονη περιέργεια να διαβάσουν τον πηγαίο κώδικα των προγραμμάτων που χρησιμοποιούν καθημερινά. Για να μάθουν να γράφουν καλό κώδικα, οι μαθητές πρέπει να μελετήσουν και να συγγράψουν πολύ κώδικα. Έχουν ανάγκη να μελετήσουν και να κατανοήσουν πραγματικά προγράμματα, που χρησιμοποιούνται από τους ανθρώπους στην πράξη. Μόνο το ελεύθερο λογισμικό μπορεί να το επιτρέψει αυτό.
Το ιδιόκτητο λογισμικό απορρίπτει τη δίψα τους για γνώση: τους λέει, “Η γνώση που ζητάτε είναι μυστική—απαγορεύεται η εκμάθηση της!” Το ελεύθερο λογισμικό ενθαρρύνει τον καθένα να μάθει. Η κοινότητα του ελεύθερου λογισμικού απορρίπτει το “ιερατείο της τεχνολογίας”, που κρατά τον κόσμο στην άγνοια για το πώς λειτουργεί η τεχνολογία. {...}
Ο βαθύτερος λόγος για τον οποίο το ελεύθερο λογισμικό πρέπει να χρησιμοποιείται στα σχολεία, είναι η παροχή ηθικής διαπαιδαγώγησης.
Προσδοκούμε από τα σχολεία να διδάξουν στους μαθητές βασικές αρχές και χρήσιμες ικανότητες, αλλά δεν είναι μόνο αυτή η δουλειά τους. 
Η θεμελιωδέστερη αποστολή των σχολείων είναι να διδάξουν στους ανθρώπους πώς να γίνουν καλοί πολίτες, πράγμα που περιλαμβάνει και τη συνήθεια να βοηθούν τους άλλους. Στον κλάδο της πληροφορικής, αυτό σημαίνει να διδάσκουν στον κόσμο να μοιράζονται το λογισμικό. Τα σχολεία, αρχίζοντας από τα νηπιαγωγεία, θα πρέπει, πάνω από όλα, να λένε στους μαθητές τους: “Αν φέρετε λογισμικό στο σχολείο, θα πρέπει να το μοιραστείτε με τους υπόλοιπους μαθητές. Και θα πρέπει να δείχνετε τον πηγαίο κώδικα στην τάξη, σε περίπτωση που κάποιος θέλει να μάθει.” {...}  "
Richard Stallman

Κλείνοντας

Παρά την σύγχυση που έχει προκληθεί είμαι πεπεισμένος ότι τα μαθήματα της πληροφορικής θα μπουν κανονικά και στο γενικό και στο επαγγελματικό λύκειο. 
Όσον αφορά την αναμενόμενη  νέα επέλαση της miscrosoft στα σχολεία, οι κοινότητες είναι αυτές που πρέπει να αντιδράσουν όσο είναι ακόμα νωρίς. 








Σχόλια

  1. Πάρα πολύ σωστά τα επιχειρήματά σου. Δυστυχώς ακόμα και από συναδέλφους καθηγητές που έχουν μικρά παιδιά η διάκριση ανάμεσα στην επιστήμη της πληροφορικής και στην εφαρμογή και χρήση τους δεν είναι σαφής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Phet – εικονικά πειράματα ανοικτού κώδικα

Αλλαγές στις αναβαθμίσεις του fedora

Mathomatic - Για μαθηματικά μυαλά...